Jäsenposti 3/2023

Hei taas kameraseuralainen!
Ja taas on töitä kameralle. Akut latinkiin ja baanalle!

Kuvia Sidmouth Photographic Clubille tarvitaan juuri nyt
Lähetä enintään neljä kuvaa. Aihe on vapaa; ainoa kriteeri on, että kuvat on kuvattu Suomessa. Kokosuositus; vaakasivu max.1920px ja pystysivu max.1080 px jpg. Anna kuville englanninkielinen nimi. Jos ei onnistu, suomenkielinen nimi voidaan kääntää seuran toimesta. Seuran raati valitsee edustavan sarjan Englantiin lähetettäväksi. Ideana on, että jokaiselta kuvia tarjonneelta lähtisi vähintään yksi kuva. Tykkäävät siellä esim. suomalaista elämää kuvaavista otoksista. Noin 30 kuvaa lähtee.
Lataa kuvasi viimeistään su 26.2. LINKKI (sama kuin syksyisen seuracupin kanssa)

Kylätalot toimivat on Kouvolan Kameraseuran kärkihanke vuonna 2023. Syyskuun loppuun mennessä kuvataan kohteiksi valittujen kylätalojen toimintaa. Valituista kuvista järjestetään näyttely Kouvolassa, ja sitä on mahdollista viedä myös muualle tai asettaa osaksi julkisia tiloja. Kuvia tarjotaan myös sähköiseen mediaan kyläyhdistyksille. Yhteistyökumppanina on Kymenlaakson Kylät ry.
Kylätalo-projektin kohteiksi ovat valikoituneet Villikkala, Kuivala, Tuohikotti, Aitomäki, Valkealan Nuorisoseura, Huhdasjärvi, Hartola, Värälä-Vilppula, Siikava, Kymentaka ja Kirstinkallio-Viiala. Kymentaka on Iitin puolella, mutta halukas hankkeeseen.
Odotellaan toimintakalenteria, josta kuvaajat voisivat ajoissa bongata kuvauskohteita.
Voit ilmoittautua kuvausprojektiin liittymällä FB:n Kylätalot Kuviksi ryhmään tai s-postilla info@kouvolankameraseura.net

Yhteinen kuvaushanke FotoKlubi Lahden kanssa: Kaupunkimme uusin silmin
Kuvaamme kaupunkeja ristiin; lahtelaiset Kouvolaa ja kouvolalaiset Lahtea. Näin syntyy ensi vuodeksi yhteinen näyttely. Kuvia kootaan seuran yhteisillä retkillä, ex-tempore kuvauskeikoilla tai ottamalla kuvia silloin, kun Lahdessa sattuu olemaan. Listaa kuvauskohteissa ei ole, ja se sisältääkin yllätystekijän. Ensimmäinen sovittu kuvausretki tehdään Lahteen la 15.4. Lahtelaisia on taas tulossa tänne toukokuussa. Mutta, jos olet menossa Lahteen vaikka huomenna, ota kamera mukaan. Lisätietoa seuraa myöhemmin.

Lähiajan kalenterista
To 9.2. klo 18 KeKu-ilta. Tuo mukaasi kaksi kuvaa. Teemana ’Mustavalkoinen’. Joko bw-kuva tai muuten vaan mustavalkoinen aiheeltaan.
To 23.2. klo 18 Lightroomin perusteita (Jyri Kaukiainen vetää)
To 2.3. klo 18 Sääntömääräinen kevätkokous 2. krs (!Paikka!). Asioina toimintakertomus 2022 ja talouskertomus 2022. Kokouksen ohella katsotaan Julius Frilanderin kuvaesitys. Kahvit ja nisua tarjotaan.
To 16.3. klo 18 Photoshop Elements perusteet (Mikko Tahvanainen vetää)
Iltakisa ’Talvi’ . HUOM! Kuvat ja käsittely ainoastaan kännykällä! Lataus viimeistään su 3.4. LINKKI Enintään 2 kuvaa.

Mitä vinkkejä Chat GPT keinoälybotti antoi hyvän talvikuvan ottamiseen?
(Ei ihme, että oppilaitoksissa ollaan huolissaan! Tämä teksti tuli 15 sekunnissa.)

Talvinen valokuva voi olla haastava ja samalla huikean mielenkiintoinen aihe. Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit luoda hyvän talvivalokuvan:

Valaistus: Talvipäivän lyhyt valo-aika ja valaistuksen puutteet voivat olla haasteellisia, mutta niistä voi myös hyödyntää. Esimerkiksi auringonlaskun aikaan syntyy upeita valoja ja varjoja, jotka voivat antaa valokuvalle erityistä syvyyttä ja tunnelmaa.

Värimaailma: Talvinen värimaailma on erilainen kuin muina vuodenaikoina, ja se koostuu pääosin valkoisista, harmaista ja mustista sävyistä. Voit hyödyntää värimaailmaa luodaksesi jännittävää kontrastia tai erottamaan esineet toisistaan.

Pinnat: Lumen ja jään pinnat tarjoavat mahdollisuuden luoda kauniita tekstuureita ja muotoja. Voit kuvata jääluolia, lumentuloa tai lumisia puunrunkoja ja puiden oksia.

Ihmiset ja eläimet: Talvessa ihmiset ja eläimet toimivat usein hyvin sopivina aiheina valokuvassa. Voit kuvata ihmisiä hiihtämässä, luistelemaan tai nauttimassa talvista aktiviteeteista. Eläinten kuvaaminen esimerkiksi lumessa voi tuoda valokuvaan lisää elämää.

Nämä ovat vain muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa luomaan hyvän talvivalokuvan. Tärkeintä on kuitenkin olla luova ja rohkea, ja löytää oma tapa kuvata talven ihmeellisyyttä ja kauneutta.

Jäsenmaksuja on vielä rästissä.
Ohje maksamiseen TÄSTÄ.

Toiveikasta talvimieltä!